Elke ernstige e-mailprovider heeft normaliter een programma voor spamfiltering geïnstalleerd op hun mailservers. Spamfiltering staat of valt met de kwaliteit van de gebruikte software om spam te filteren. Dit is een complex proces. Goede spamfilters gebruiken een hele set technieken om spam uit te filteren. De belangrijkste zijn internationale databanken met bekende spam-domeinen, blacklists(1) of zwarte lijsten van gekende spammers, technische gegevens uit de e-mail, inhoud en woorden uit de e-mail, Bayesiaanse(2) technieken die de spamfilter laat bijleren op basis van jouw uitgezonden e-mail. Een goede spamfilter wordt onmiddellijk bijgewerkt, zodat een nieuwe spamgolf onmiddellijk bij de keel gegrepen wordt. Maar het blijft vaak achter de feiten aanlopen, nieuwe spam, gevolgd door bijwerken filter, weer nieuwe spam, weer gevolgd door bijwerken filter.

De grote e-mailproviders zoals gmail, hotmail, outlook, yahoo hebben een kwalitatief hoogstaande mailfilter. Ook bedrijven die investeren in goede software, hebben doorgaans goede spamfiltering. Andere e-mailproviders, zoals vaak internetproviders of webhosting bedrijven, gebruiken soms minderperformante filters die vaak minder accuraat onderhouden worden of laattijdig bijgewerkt worden. E-mail is voor hen immers een bijkomende service en geen core business. Hun core business is het verkopen van datapakketten, TV en telefonie, webhosting. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er soms gekozen wordt voor een goedkopere filter die helaas dus soms minder presteert.

Je hostingbedrijf

Het spambeheer bij de meeste hostingbedrijven is meestal een combinatie van twee technieken.

>>>  Volgens manueel in te stellen regels in het beheerplatform. De instelmogelijkheden zijn beperkt.

>>>  Door een gratis spamfilter (bv. Spamassassin) die doorgaans standaard ter beschikking is. Deze spamfilter moet geactiveerd worden. Standaard maakt Spamassassin gebruik van in te stellen regels en deze regels zijn eerder beperkt. Het is mogelijk om fijnere en meer rigoureuze regels in te stellen, maar dit is complex programmeerwerk. Er wordt ook gecheckt met internationale databanken met geblackliste(1) adressen en geblackliste url’s. Er wordt ook een virusscan gedaan en gezocht naar andere patronen of kenmerken van spam. Zelflerende Bayesiaanse(2) analyse is beschikbaar maar vergt programmeerwerk en is niet van toepassing als er geen uitgaande mail is.

De combinatie van die 2 technieken is echter niet altijd 100 % betrouwbaar en geeft soms onverwachte resultaten. Soms worden e-mails ten onrechte geblokkeerd, dit worden ook false positive's genoemd. Soms glipt er nog een spam-mail door de mazen van het net, maar dat is dan bij te sturen.

Vooralsnog wordt het grote deel van de spam geblokkeerd. Maar door de onverwachte resultaten van de combinatie van de 2 technieken is regelmatige bijsturing nodig.

Als alternatief voor de gratis spamfilter bieden ernstige hostingbedrijven doorgaans ook meer performantere, maar betalende, spamfilters aan.

(1) Blacklist. In het internet zijn blacklists "zwarte lijsten" van e-mailadressen of IP-nummers die gekend zijn voor o.a. het versturen van spam of andere malware. Internet-providers en spamfilters raadplegen deze lijst.
(2) Bayesiaanse technieken zijn zelflerende technieken op basis van waarschijnlijkheidsberekening om terechte e-mails te onderscheiden van spam.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.