Je kan tekst bewerken die als zuivere tekst is gedefinieerd, d.w.z. waar het tandwiel-icoontje beschikbaar is. Als er geen tandwiel-icoontje beschikbaar is, betekent dit dat de tekst op een andere manier gedefinieerd werd en dat aanpassingen door de webmaster moeten gebeuren.

Klik op het tandwieltje, kies “Bewerk” en je komt in de bewerkingsmodus in een scherm zoals hierna.

Tekst bewerkenTekst bewerkenIn het tekstgedeelte (onderste pijl) kan je de gewenste aanpassingen aan de tekst doen. Het gedeelte met de iconen (rode kader) herbergt heel wat mogelijkheden, vergelijkbaar met de tekstverwerker(1) MS Word, maar toch niet altijd hetzelfde! Omzichtig mee om te springen dus.

wijsvinger naarr rechtsJe hoeft geen titel van het type H1 te benoemen. Vul echter wel een betekenisvolle maar korte titel in in het vak bovenaan. Zie hiernaast "Home". Joomla zet deze titel automatisch in de juiste opmaak bovenaan het artikel. In de tekst kan je natuurlijk wel subtitels van het formaat H2-H3 gebruiken. Met uitzondering van deze titels, gebruik je in het tekstgedeelte liever geen opmaak zoals diverse lettertypes, verschillende tekstgrootte's, kleuren, enz. want dit kan leiden tot een niet-consistente opmaak die slordig overkomt. Bovendien wordt een veelheid aan diverse opmaak niet erg door zoekmotoren(2) zoals Google geaccepteerd, wat nefast is voor de ranking bij de zoekmotoren! Dus bij voorkeur pure tekst gebruiken zonder verdere opmaak of aanpassingen.

Als je tekst van andere bronnen kopieert, komt de opmaak van deze tekst ook mee en dat kan dus rare gevolgen hebben. Je vermijdt dat door deze tekst te kopiëren en dan steeds te kiezen voor – rechtermuisknop – plakken als platte tekst of “paste as plain text”. In het volgende pop-up(3) scherm nogmaals – rechtermuisknop en plakken – en afronden met “insert”.

Een opsomming maken

Om een opsomming weer te geven kan de knop met de opsommingstekens gebruikt worden.

Je kan naar keuze eerst de knop aanklikken, dan een eerste regel intikken, gevolgd door een “enter” en dan de volgende regel(s) ingeven. De tekstverwerker maakt automatisch een inspringing en plaatst automatisch de opsommingstekens. Je kan ook eerst de regels intikken met telkens een “enter”, dan de betreffende regels selecteren en dan op de knop met de opsommingstekens klikken. Om in een bestaande opsomming een regel tussen te voegen: achter de vorige regel staan en “enter”. Om na een bestaande opsomming een regel toe te voegen: achter de laatste regel staan en “enter”. Om voor de eerste regel een nieuwe regel in te voegen: net achter het eerste opsommingsteken staan en "enter".
Tip. Om binnen een opsommingsteken een nieuwe regel te beginnen, dus zonder nieuw opsommingsteken, gebruik dan "shift" + "enter".

Tekst bewerken


Externe link makenTekst bewerken

Om een link naar een externe website weer te geven, kan je de URL(4) letterlijk typen, maar het kan ook door in de tekst een hyperlink(5) te leggen op een goed gekozen woord of tekst. Voorbeeld: “Voor meer informatie over dit evenement, klik dan hier”. Op het woordje “hier” kan je een hyperlink leggen. Selecteer het woordje “hier” of dubbelklik erop. Klik nu op het icoontje “Link maken of bewerken”.

 

Tekst bewerkenIn het volgende scherm geef je bij URL het gewenste adres in (met www.----). Bij Text wordt automatisch het gekozen woord ingevuld en onderaan bij Target kies je voor “Open in new window”.

Als de bezoeker dan op deze hyperlink klikt, opent de gewenste site zich in een ander venster in de browser.

Kies tot slot voor “Insert” om de link te leggen en om de aanpassingen in de pagina kies je onderaan voor “Opslaan”.

Het is goed voor de ranking bij zoekmotoren om in je website enkele externe links op te nemen, zeker van websites die een hoog bezoekerspotentieel hebben.

 

uitroeptekenHet is overigens geen goed idee om e-mailadressen, en zeker niet de eigen e-mailadressen, letterlijk in teksten op te nemen en te publiceren. Dit kan spammers aantrekken die met automatisch robots of zelfs manueel, op websites speuren naar e-mailadressen. E-mailadressen worden weliswaar door Joomla! versleuteld, zodat robots deze niet meer kunnen interpreteren, maar mensen kunnen dit nog steeds lezen.

Interne link maken

Om een interne link te leggen, bv. naar een andere pagina of naar het contactformulier, is de werkwijze quasi identiek.

Voorbeeld: “Gebruik het contactformulier om ons te contacteren”. Op het woord “contactformulier” kan je een hyperlink leggen. Selecteer het woord “contactformulier” of dubbelklik erop. Klik nu opnieuw op het icoontje “Link maken of bewerken”.

 Tekst bewerken

Ga nu in het middelste deel van het scherm “Link” op zoek naar het betreffende menu-item.

In het voorbeeld is dit: Menu – Hoofdmenu – Contact – Contacteer ons.

Tekst bewerkenSelecteer dit en bij URL wordt nu automatisch de interne link ingevuld en bij Text het gekozen woord waarop je de link gaat leggen. Target kan op “Not Set” blijven staan, vermits de bezoeker nu op de site kan blijven. Kiezen voor “Insert” en om de aanpassingen in de pagina te bewaren, kies je onderaan voor “Opslaan”.

 

 

Beelden en illustraties

Voor de diverse mogeljkheden voor het inlassen van beelden en illustraties in de tekst: zie Beelden en illustraties

check mark  To do

  • Via het tandwieltje naar de betreffende pagina gaan
  • Teksten maken of bewerken
  • Eventueel opsommingstekens gebruiken
  • Eventueel externe link maken, dus naar andere websites
  • Eventueel interne link maken naar pagina's of documenten binnen de eigen website
  • Eventueel teksten en illustraties invoegen

(1) Tekstverwerker. Een programma om digitaal teksten te maken en te bewerken.
(2) Ranking en zoekmotor. Een zoekmotor is een programma om in een verzameling gegevens iets op te zoeken. Bv. websites. Een bezoeker kan een zoekopdracht geven. Die zoekopdracht wordt verwerkt door het bedrijf achter de zoekmotor, bv. Google. De zoekmotor presenteert dan een lijst met gevonden gegevens. De rangorde van de website in deze lijsten is de ranking. Het is natuurlijk belangrijk om je site zo hoog mogelijk in deze lijsten te krijgen. Daar komt SEO (Search Engine Optimization ) om de hoek kijken, nl. een verzameling technieken en parameters om ervoor te zorgen dat je site zo hoog mogelijk scoort.
(3) Pop-up. Een pop-up in het internet is een nieuw venster dat verschijnt boven op het bestaande venster. Het openen van een pop-up kan gebeuren als reactie op een klik van de gebruiker of door andere gebeurtenissen, zoals het laden of het verlaten van een pagina. In deze website kan je klikken op een schermafbeelding en dan verschijnt een pop-up, die je terug kan wegklikken met het kruisje of door te klikken naast de pop-up.
(4) URL staat voor Uniform Resource Locator. URL's zijn de adressen van de verschillende elementen die toegankelijk zijn op het internet. Bij websites is dit het website-adres, dus https:// enz..
(5) Hyperlink. Een hyperlink (of kortweg link of koppeling) is een internetterm die duidt op een verwijzing in een hypertekst (bijvoorbeeld in een website) die de gebruiker kan volgen om naar een andere plaats te gaan. Een hyperlink is meestal een stukje tekst maar kan ook een afbeelding of een ander element zijn.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.