Spam vermijden...een stevige uitdaging !
Ongeveer 85 % van het internationale e-mailverkeer is spam. Veel kans dus dat jij er ook mee te maken hebt.
De belangrijkste maatregel om spam te vermijden, is te zorgen dat spammers je e-mailadres niet in handen krijgen. Zonder e-mailadressen heeft hun business geen reden van bestaan. Overigens makkelijker gezegd dan gedaan.
Laat je e-mailadres of telefoonnummer nooit open-en-bloot achter, niet online op websites, niet op sociale media, niet in nieuwsgroepen, niet in forums, niet in documenten, niet in strooifolders, wedstrijdformulieren, enz.
Maak eventueel een wegwerp e-mailadres dat een korte levensduur heeft. Zie verschillende websites. Gebruik dit dan voor partijen waar je maar éénmalig wat mee te maken hebt of die je niet helemaal vertrouwt. Met behulp van regels kun je, indien gewenst, tijdens de korte levensduur, de eventuele retour e-mail naar een ander e-mailadres doorsturen of verplaatsen naar een specifieke map.
Gmail van Google heeft 2 extra truukjes beschikbaar. Je kan dat gebruiken als je je aanmeldt voor een bepaalde dienst en het zaakje niet vertrouwt of als je denkt dat ze je informatie gaan delen met anderen. Zet een plus-teken in je e-mailadres gevolgd door een toevoeging. Vb. "john.smith @ gmail.com" pas je aan als volgt: "john.smith+abc @ gmail.com" waarin je "abc" vervangt met een voor jou betekenisvolle toevoeging. Je kan dan later inkomende e-mails met deze toevoeging in een speciale map laten landen of als spam betitelen als ze toch elders vandaan zouden komen. Je kan ook extra punt(en) in je adres plaatsen, zoals "john.s.m.i.t.h @ gmail.com". Punten worden nl. door gmail genegeerd. Deze truukjes werken vooralsnog enkel met Gmail. Microsoft Outlook 365 biedt dit ook aan.
Beantwoord nooit een spammail en gebruik indien mogelijk ook niet de functie automatische antwoorden als je bv. op vakantie of afwezig bent. Met een beetje pech gaat een automatisch antwoord naar de verkeerde persoon en staat je bij thuiskomst een akelige verrassing in de vorm van een leeg huis te wachten.
Bescherm ook de e-mailadressen van anderen. Gebruik steeds het veld “BCC” als je naar een groep mensen mailt, dan worden al die e-mailadressen verborgen. Het is belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich deze gewoonte eigen maken en dit op hun beurt ook verder communiceren aan hun contacten en op hun beurt verder aan hun contacten, enz. Immers, als jouw e-mail steeds verder doorgezonden wordt naar andere contacten, dan is jouw e-mailadres op de duur zo veel verspreid en is één gehackte e-mailaccount voldoende om je e-mailadres in handen van spammers te laten belanden. Het is dus aangewezen als je een e-mail ontvangt en je bemerkt een behoorlijke hoeveelheid e-mailadressen in het veld “AAN”, dat je de afzender hierop wijst, zodat hij in de toekomst het veld “BCC” gebruikt voor zijn contacten en enkel zijn eigen e-mailadres in het vak “AAN” invult.
Stuur ook geen nepmails of kettingmails door. Je kan dergelijke zogenaamde hoax-en herkennen als er uitdrukkelijk gevraagd wordt om door te sturen, meestal in een schreeuwerige taal, afkomstig van een zogezegde autoriteit of vriend of familie, met valse beloften, een virusalarm, een rijke erfgenaam, met iets dat te mooi is om waar te zijn, met taalfouten, enz.. Op het internet kan je verschillende lijsten vinden van tot op heden gekende hoax-en. Zie o.a. hier. Een hoax is doorgaans niet schadelijk maar eerder vervelend en een onnodige belasting van het e-mailverkeer.
Zorg uiteraard voor een virus- en malware vrije pc, tablet, smartphone.
Klik nooit zomaar op hyperlinks in e-mails. De achterliggende link is niet noodzakelijk dezelfde als wat je leest. Klik dus ook nooit op een link in een e-mail om naar belangrijke sites (bv. je bank) te surfen. Achterliggend kan je op een nagemaakte website terecht komen ! Tik altijd zelf de URL van jouw bank of gebruik een door jou opgeslagen link in de favorieten van je browser. Geef overigens nooit vertrouwelijke info of pin- en cijfercodes via e-mail of sms, whatsapp, enz... Jouw bank vraagt nooit om deze gegevens ! Voor online-betalingen gebruikt een bonafide webwinkel een beveiligde procedure, bv. de kaartlezer van je bank. Overheidsinstanties bieden ook Itsme aan.
Open nooit bijlagen van een afzender die je niet vertrouwt of waar je geen bericht van verwacht.
Spam heeft vaak een onzichtbare manier om te kijken of jij je e-mail opent. De spammer ontvangt dan een bevestiging dat het e-mailadres klopt en dat het gelezen wordt. Het wordt vervolgens nog moeilijker om er van af te komen. Open daarom geen e-mail waarvan je zeker weet dat het spam is.
Openen is overigens niet alleen de e-mail openen door er op te dubbelklikken, maar openen gebeurt ook als je mailprogramma een dubbel venster heeft. Dus bovenaan de kop van de e-mail en onderaan of ernaast de inhoud. Als je de inhoud van de e-mail ziet, is hij geopend en kan de spammer bevestiging ontvangen. Beter is het om eerst alle spam te verwijderen en dan de reguliere e-mail wel te openen.
Blokkeer best ook het automatisch laden van afbeeldingen bij het lezen van e-mail. Dit is tegenwoordig de standaardinstelling bij de e-mailprogramma's. Door het laden van afbeeldingen zien spammers dat de e-mail gelezen wordt en dat het e-mailadres (nog) in gebruik is.
Je kunt ook de afmeld- of uitschrijflink gebruiken bij nieuwsbrieven of mailings waar je je voor aangemeld hebt of bij een bedrijf waar je wat gekocht hebt. Maar let op, doe dit enkel bij bonafide organisaties en gebruik de afmeldlink nooit bij echte spam of bij onbekende bedrijven. Doordat de spammers zien dat het e-mailadres actief is, kunnen ze dus nog meer spam gaan sturen.
Om te weten of jouw e-mailadres ooit in handen van spammers is gekomen, kan je deze website raadplegen. Deze website gebruikt een databank met enkele grote gekende hacks en kan een aanwijzing zijn, maar biedt geen 100 % uitsluitsel aangezien er enkel getest wordt op bekende hacks uit het verleden.
Meestal kan je spam ook melden aan je e-mailprovider op een speciaal e-mailadres. Ook bij de Belgische overheid kan je dit melden op